Brusio, 780 m.

Deze pagina besteed aandacht aan Brusio, in het zuidelijke deel van de Bernina Bahn, met een prachtig viaduct.

Hieronder een foto verslag van het viaduct van Brusio zoals wij dat op onze baan hebben nagebouwd, gemengd met opnames uit het origineel.
Klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw venster.

 

Nu eerst een stukje modelbouw.
Één van onze leden, actief in regio zuidwest, heeft een model gemaakt van dit keerviaduct bij Brusio. Om dat hij er geen emplooi meer voor had is dit nu bij ons in de regio geïntegreerd.

Op veler wens is deze pagina gerangschikt met de nieuwste foto's bovenaan.
Ga hier direct naar de oudste model opname.

Brusio op onze modelbaan.

Opname van 06-dec-2011.

Hieronder een vergelijk met de werkelijkheid.

Het spoor heeft het hier te stellen met de iets te grote helling van het dal. De trein kan niet meer als 7% helling aan.
Boven het station van Brusio hebben de bouwers het spoor zigzag van de ene naar de andere kant van het dal laten lopen om het hoogte verschil te over bruggen, maar onder het station werd het dal te smal voor die oplossing. Men heeft hier een spiraalvormige brug gebouwd waar de trein over dan wel onder zijn eigen spoor door rijd. Hiermee komt het spoor weer op de dalbodem terug en kan normaal verder.
Op zich is het niets speciaals om via lussen hoogte te winnen maar normaal wordt er in dergelijke gevallen een spiraalvormige tunnel gebouwd. Er zijn meerdere redenen aan te wijzen waarom hier voor de oplossing van een spiraal in de openlucht is gekozen. Het landschap laat het nauwelijks toe om hier een tunnel te boren, er zijn hier veel morene gletschers waar geen tunnel in te bouwen valt. Ook ligt het onderste deel op de dalbodem waardoor met een relatief klein viaduct kon worden volstaan. Als derde kan nog worden aangevoerd dat de Bernina Bahn als toeristen baan is gebouwd en dat de reiziger op deze manier het beste uitzicht behoud.

Hieronder een paar fotos van het viaduct en de beelden die binnen de lus staan.

Het gat rond Brusio gedicht.

06-dec-11.
Het landschap achter Brusio loopt nu mooi door.

Het landschap sluit aan.

08-mar-11.
Zie hoe de lijn in het landschap vloeiender verloopt nu de bult links iets is verlaagd.

Ook de voorkant aanpassen.

22-feb-11.
Hierboven zie je dat bak een driehoek in de voorzijde heeft om naar de Fremo vorm te komen. Deze driehoek verliep niet fraai en dat is nu vloeiender gemaakt. Tevens hebben we het plan om de bak vloeiend door te laten lopen naar de volgende bak met de brug. (De hoek links op de foto hierboven)

Bergrug van voorste overgangsbak aangepast.

22-feb-2011
Zoals bij Brusio is getoond hebben we de bult van de voorste bak van Brusio iets verlaagd om hem beter te laten aansluiten op het bestaande landschap.
In dit geheel past ook de aanpassing van de overgangsbak zodat deze nu vloeiend verloopt richting Brusio en Cavaglia.

Beter aan laten sluiten

15-feb-11.
DDe vorm van het landschap was niet naar de zin dus de zaag erin. het is maar een kleine aanpassing en de mogelijkheid om aan Fremo te koppelen blijft. Toch levert het een veel betere lijn van het landschap op. Er gaat 7cm van de eenzame top af.

"De bult" van Brusio

1-mei-08.
Op deze foto zie je nog duidelijker dat er een groot gat zit in de bergrug achter Brusio.

"De bult" van Brusio

15-feb-11.
TTijdens eurospoor zijn we het erover eens dat de vorm van het Fremo kopschot geen fraai landschap oplevert op de bakken van Brusio. Nog erger, er zit een gat in de bergwand. Het was fraaier geweest als er nog een bak met alleen landschap bij zou komen om dit gat te dichten, dan loopt de keien helling door. Dit zijn 2 aanpassingen en die gaan we allebei doen. Peter gaat de nieuwe bak maken of eigenlijk de kleine bak vergroten.

2009.
Bergbeklimmers bij Brusio.

2009.
Brusio op Rail.

Brusio krijgt nieuwe bovenleiding

18-feb-09.
We willen proberen om op Rail 2009 met de pantograaf omhoog te rijden.
DDaarom is het nodig om Brusio van nieuwe bovenleiding te voorzien, de oude is te stuk en te slap om te gebruiken.

Okt 2010
Tot slot van het model gedeelte een film van een trein op ons viaduct van Brusio.  (40Mb)

Hierna een aantal opnames van het jaar 2008 en 2009.
Toen vond er een "aard"verschuiving plaats waarbij rotsblokken tot in de lus bij Brusio rolden.

Sinds begin 2009 verloopt het spoor hier ietsje dichter naar het dal. Een steenlawine in December 2008 heeft hier het spoor bedekt en er moest een nieuwe, veiligere plek gevonden worden voor de trein. Dit is gebeurd bij de kleine steunwand een stukje boven de brug. Het nieuwe spoor is 17 meter richting het dal verschoven en op een dam gelegd. De ruimte tussen de dam en de helling vormt een opvangbekken voor toekomstige lawines. Grote rotsen lagen zelfs tot tussen de keerlus.

Een Webcam bij het viaduct van Brusio door www.valtline.it.

Zie hieronder een paar opnames van de steenlawine die op 14-dec-2008 plaats vond.


Tussen het station Brusio en de keerlus is de lijn over 150 meter onderbroken waardoor er geen trein verkeer mogelijk is.


De brokken liggen tot in de keerlus van Brusio.

Een paar foto's van de verbouwing en de plek van de lawine vind u hieronder (20-okt-2009),
klik erop voor een vergroting in een nieuw venster.

Verbouwing gezien vanaf het zuiden met de opvangbak voor vallende rotsen.

De instorting vanaf Brusio met daaronder de spoorlijn.

VVerbouwing gezien vanaf het noorden met op de voorgrond enige "Crotti"
Deze Crotties worden gebruikt voor opslag van voedsel zoals melk.
Boven het viaduct staan er 8 bij elkaar, Direct bij het viaduct staat er nog 1.

Voor een virtuele treinreis start hier op Google streetview.

Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op admin.geo.ch.

 

Terug naar boven.

Terug naar het modelbaan overzicht op de introductie pagina.

Terug naar de Bernina kaart op de introductie pagina.