De basis van ons model (variant 1) is eigenlijk een achtje waarvan één lus, de grootste, in beide richtingen kan worden bereden. We hebben ons achtje een beetje in elkaar gedraaid om het op 2 bij 4 meter te kunnen passen. Dat leg ik hieronder verder uit.

Schematische weergave van onze baan.
Bij Variant 2, zoals aangegeven bij de indeling van de modules, veranderd er niets aan dit schema. Als Brusio en Cavaglia in de baan worden opgenomen vormt Brusio blok 8 en Cavaglia de blokken 8a en 9a. 2 wissels zorgen ervoor dat een deel van de spiraal niet meer gebruikt word en wordt vervangen door de extra aanbouw.

Er zijn 3 hoofdstations. Een schaduwstation, onzichtbaar vanaf de voorzijde maar wel toegankelijk en voor het publiek zichtbaar vanaf de achterzijde. Dit is in het boven staande plaatje de linker lus van het achtje en is aangegeven met blok nummers 1 en 2. Dit deel is in één richting te berijden om de bediening makkelijker te houden. De andere 2 stations (blokken 7 en 10) zijn zichtbaar vanaf de voorzijde en vormen samen de andere lus van de acht. Deze 3 stations worden apart, met de hand, bediend. Om het rijden makkelijker te maken hebben we tussen alle handbediende stations een automatisch kruisingsstation gebouwd. Hierdoor kunnen we een trein naar elkaar toe sturen zonder elkaars rijmogelijkheden te beïnvloeden en zonder ons druk te hoeven maken of de ander wel plaats heeft voor nog een trein. Het is alleen mogelijk om een trein naar dit tussenstation te sturen als het spoor ernaar toe en het tussenstation zelf vrij zijn. De trein stopt automatisch in het tussenstation en de bediener van het volgende station kan de trein oproepen zodra hij daar aan toe is. De bloknummering van het kruisingsstation tussen de zichtbare stations (blok 8a en 9a) is afwijkend omdat dit in eerste instantie is weggelaten maar later toch weer ingevoegd omdat het makkelijker is. Blokken 8, 8a en 9a vormen de buitenste ring van de spiraal en blokken 11, 12 en 13 vormen de binnenste ring van de spiraal. Hieronder heb ik weergegeven hoe de baan in niveaus is verdeeld.

Dit is het onderste niveau met het schaduw station en het station Campocologno.

Op de plaatjes hieronder en hierboven staat de spiraal aangegeven die de verbinding verzorgt tussen het onderste en het bovenste deel. Tussen blok 8 en 9 bevind zich nog een automatisch passeer station.



Het bovenste niveau met het station Alp Grüm.

In een niet zo schematische tekening ziet onze baan er zo uit.
Het schaduwstation rechts bovenin is onder Alp Grüm gesitueerd.
De kleuren geven de invloedsfeer aan, Blauw is bediend vanuit het schaduw station, rood vanuit Campocologno en groen vanuit Alp Grüm.

Terug naar de introductie pagina.