Welkom bij de Bernina Bahn van regio Midden Nederland.
Hier vind u meer informatie over deze spoorlijn en zijn omgeving in
model en in het groot.
|
In de regio met ongeveer 40 leden, bouwen ruim 15 mensen mee aan onze modelbaan.
Onze vaste bouwavond is de dinsdag. Ook zijn wij regelmatig overdag aanwezig op de maandag of de woensdag.
Een grote groep van ons komt elke dinsdag, de rest af en toe,
hetzij voor de gezelligheid of om een speciaal bouwwerk te testen.
Enkele leden bouwen thuis aan een speciaal onderwerp zoals een replica van de gebouwen, een speciale auto of de elektronica.
Onze leeftijd loopt uiteen van 14 tot in de 80, er is plaats voor iedereen die van de bouw van
modellen naar Zwitserse voorbeeld houdt, ook jeugdleden zijn welkom.
Enige voorwaarde is dat je precisie in je werk wilt leggen en dat je er €12,50,- per maand voor over hebt.
We hebben als onderwerp gekozen voor de Bernina Bahn met de stations Alp Grüm,
met zijn prachtige bocht en het grensstation Campocologno, met zijn houtverlading.
Deze wens kwam voort uit de voorkeur van de meeste leden voor de Rhätische Bahn en
het feit dat de Bernina Bahn nog nauwelijks in model was gebouwd. Onze wens was het
realiseren van een modulaire baan met groot hoogteverschil.
Later zijn hier nog het station Cavaglia en de beroemde brug van
Brusio aan toegevoegd.
|
Wilt u met ons mee gaan bouwen dan hoor ik dat graag, bij voorkeur via e-mail.
Mijn adres is
regiocoördinator regio Midden Nederland
Wij zijn gehuisvest in Kortenhoef maar de locatie is helaas niet
toegankelijk voor mindervaliden.
Hieronder vind u een "luchtopname" van onze baan. Daarin kunt u op diverse plaatsen klikken
voor nadere informatie over dat deel van onze baan en het origineel.
Via het "Menu Bernina", hierboven, vindt u nog verschillende andere aspecten van onze modelbaan.
Veel pagina's zijn
gemengd met opnames van de werkelijkheid omdat we het graag zo
natuurgetrouw mogelijk namaken.
U kunt op deze pagina en op bijna alle volgende pagina's op de foto
klikken voor een vergroting in een nieuw
venster.
|
Grootbedrijf op de Bernina
De Bernina Bahn start in de plaats St. Moritz in het Ober-Engadin
op een hoogte van ongeveer 1750 m, van hieraf klimt de spoorlijn naar de Bernina Pas, op
2250 m. Dit is "slechts" een hoogteverschil van 500 m.
Tijdens de klim naar de pas komt u langs een aantal prachtige uitzichten op de omringende
bergen van de Bernina groep en de gletschers die hiervan af komen. Een speciaal voorbeeld
hiervan vind u kort na het stationnetje Morteratsch, een haarspeldbocht brengt u direct
tegenover de Morteratsch gletscher met het uitzicht op de besneeuwde toppen van o.a. de
Piz Palü en Piz Bernina (4049 m).
Vanaf de pashoogte ( station Ospizio Bernina op 2250 m ) begint een langzame afdaling
naar een prachtig uitzicht over het dal vanuit het station Alp Grüm ( 2091
m ). Vanaf Alp Grüm kun je 400 m lager het dal zien met de spoorlijn en
het station Cavaglia.
Vanaf Alp Grüm begint de echte afdaling naar de stad Tirano, 1600 m lager in Italië.
De afdaling na Alp Grüm is gerealiseerd d.m.v. een aantal haarspeldbochten en keertunnels,
de maximale helling is 7% zonder gebruik te maken van tandrad. Deze steile afdaling duurt
onafgebroken tot de hoofdstad van het dal, Poschiavo ( 973 m ).
Hieronder een klein overzicht van de lijn onder het station van Alp Grüm.
|

|
Legenda:
1 Grüm-Galerie (264m)
2 Obere Palü-Galerie (239m)
3 Palü-Tunnel (254m)
4 Untere Palü-Galerie (347m)
5 Stablini-Tunnel (290m)
6 Val-da-Pila-Galerie I (213m)
7 Val-da-Pila-Tunnel (227m)
8 Val-da-Pila-Galerie II (125m)
9 Acqua-da-Pila-Viadukt (32m)
10 Viadotto-Pila-Galerie (88m)
|
Tijdens de reis door de zuidelijke plaatsjes rijdt de trein een paar keer als een soort
tram door de straten. Er blijft dan weinig of geen ruimte over voor de auto's. De
dorpspassage is dan even geheel onderbroken voor het autoverkeer.
Verder, richting de Italiaanse grens wordt het dal weer iets steiler dan de
maximale 7% die de trein aan kan. Hier, bij de plaats Brusio, heeft met een lus gemaakt
waar de trein via een cirkelvormig viaduct onder de eigen lijn door gaat om zo weer op de
dalbodem te komen.
Direct ten zuiden van het station Campocologno is een ijzeren hek geplaatst om
de grens met Italië tijdens de nacht te kunnen afsluiten. Dit om doorgang van illegale
immigranten tegen te gaan.
Aan het eind van de lijn, in Tirano, is er een mogelijkheid om over te stappen
op de Italiaanse spoorwegen ( FS ) om eventueel verder Italië in te reizen.
Of met de Zwitserse postbus naar Lugano.
|
Hier een kaart, een uitvergroting van zuidoost Zwitserland met de Bernina Bahn.
Op de plaats naam kunt u klikken voor een kleine beschrijving van deze plaats, meestal met foto's.
De roodgekleurde plaats namen zijn de locaties die wij op onze modelbaan als onderwerp hebben gekozen.
Deze pagina's zijn dan ook een combinatie van foto's uit het origineel en het model.
Meer over onze modelbaan onder de kaart of in het menu ter linker zijde.
|
gegevens over de lijn
Rhätische Bahn - Bernina-Bahn
|
Openingen en Fusie |
Pontresina - Morteratsch |
* 01.07.1908 |
Poschiavo - Tirano |
* 01.07.1908 |
Celerina - Pontresina |
* 18.08.1908 |
Morteratsch - Bernina Suot |
* 18.08.1908 |
St.Moritz - Celerina |
* 01.07.1909 |
Bernina Suot - Ospizio Bernina |
* 01.07.1909 |
Ospizio Bernina - Poschiavo |
* 05.07.1910 |
Fusie BB/RhB |
01.01.1943 |
Elektrisch Bedrijf |
Vanaf het begin tot 1936, 750 V gelijkstroom,
daarna 1000 V gelijkstroom |
Technische gegevens |
Spoorbreedte |
1000 mm |
Totale Lengte |
60688 m |
Maximale Stijging |
7,0 % |
Minimale Radius |
45 m |
Aantal Bruggen |
47 |
Aantal Tunnels |
11 |