Ospizio Bernina, 2253 m.

De "top of the world" voor de Bernina Bahn. Met een hoogte van 2253 meter is dit het hoogste punt dat de lijn aandoet. Het ligt aan de oever van met meer "Lago Bianco", het witte meer. Met een dam aan beide kanten van het meer is dit meer een waterscheiding, aan de zuidkant loopt het water via de Poschiavino en de Po naar de Adriatische zee. Aan de noordzijde kan het water via de Inn en de Donau naar de Zwarte zee. Oorspronkelijk waren hier twee meertjes die elk naar de andere zijde weg vloeiden, dit was in de zomer van 2000, tijdens onderhoud aan de dammen, nog zichtbaar. Normaal loopt het water aan de zuidzijde via drukleidingen naar twee onder elkaar gelegen waterkrachtcentrales om energie op te wekken voor de spoorlijn.

Het station Ospizio Bernina heeft een klein bijgebouw over de rails waar een sneeuwploeg opgesteld kan staan om zodoende een goed beginpunt te hebben bij sneeuwruiming. Binnen in deze "loods" bevind zich een draaischijf om de antieke stoomsneeuwploeg te kunnen draaien. Deze is nog steeds bij speciale gelegenheden en bij uitzonderlijke sneeuwval in gebruik. Voor moderne sneeuwploegen is deze draaischijf niet meer nodig, zij kunnen op hun onderstel draaien. Gezien vanuit het noorden is Ospizio Bernina het laatste station dat met de auto kan worden bereikt, hierna neemt de autoweg een ander dal dan de trein om bij Poschiavo weer samen te komen. Dit betekent dat je van de prachtige vergezichten die nog volgen alleen per trein of te voet kan genieten.

Aandrijving van de draaischijf.

Uitgangspunt voor wandelingen. Een mooie wandeling is die langs het meer naar het zuiden. Dit pad volgt het spoor langs en na het meer tot aan het volgende station: Alp Grüm. Dit ligt slechts 200 meter lager en het is dan ook een makkelijke wandeling van ongeveer een uur over brede paden. Halverwege is er een splitsing, links ( via het brede pad ) ga je naar een uitzichtpunt boven Alp Grüm en van daar kun je door lopen naar het station. Rechtsaf is een smal pad, niet moeilijk, dat meer de spoorlijn volgt. Hierin is weer een aftakking naar een veel hoger gelegen restaurant, "Sassal Masone". Hier vind je ook ronde stenen koepels, "Crotti" gemaand, typisch voor deze omgeving, voor de opslag van wijn en ander voedsel. Van hier uit heb je een fantastisch uitzicht over het dal onder het station Alp Grüm met de spoorlijn die langs de helling eronder omlaag kronkelt en op de Palügletscher.

Voor een virtuele treinreis start hier op Google streetview.

Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op admin.geo.ch.

Terug naar het modelbaan overzicht op de introductie pagina.