St Moritz, 1774 m.

Het station in 1993.

St. Moritz wordt gezien als het begin van de Bernina Bahn. In hetzelfde station waar de Bernina Bahn begint is ook het einde van het stamnet van de Rhätische Bahn, waar de Bernina Bahn onderdeel van uitmaakt. Onze trein vertrekt naar het zuidoosten vanaf de oever van het meer van St. Moritz. Direct na het station wordt de Inn overgestoken over een mooie boogbrug. De autoweg kruist op dezelfde plaats de rivier, onder het spoor door. Hierdoor is het water niet zichtbaar maar het geeft wel een markante situatie. De trein gaat kort na het viaduct de Stazerwald tunnel in omdat men het niet aanvaardbaar vond dat deze door het bos "Stazerwald" heen kwam te lopen. Ook toen al (1906) waren er milieu activisten. Deze milieu discussie heeft behoorlijk lang geduurd waardoor het stuk vanaf St. Moritz niet het eerste deel van de lijn was dat voltooid werd.

Na de tunnel gaat de rit langs de hellingen onder de bosrand naar Pontresina. Dit stuk is heel vlak en een ideale plek voor langlaufen maar niet een indrukwekkend stuk spoor. Voor Pontresina kom je nog langs het station "Muottas Muragl". Van hier vertrekt een kabeltrein naar een uitzichtpunt hoog boven de vlakte. Vanaf hier kun je mooi langs de helling wandelen naar een stoeltjeslift of zelfs helemaal naar Pontresina.

Voor een virtuele treinreis start hier op Google streetview.

Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op admin.geo.ch.

Terug naar de introductie pagina.