Het station in 1993.
|
St. Moritz
wordt gezien als het begin van de Bernina Bahn. In hetzelfde
station waar de Bernina Bahn begint is ook het einde van het stamnet van de Rhätische
Bahn, waar de Bernina Bahn onderdeel van uitmaakt. Onze trein vertrekt naar het
zuidoosten vanaf de oever van het meer van St. Moritz. Direct na het station wordt de
Inn overgestoken over een mooie boogbrug. De autoweg kruist op dezelfde plaats de rivier,
onder het spoor door. Hierdoor is het water niet zichtbaar maar het geeft wel een markante
situatie. De trein gaat kort na het viaduct de Stazerwald tunnel in omdat men het niet
aanvaardbaar vond dat deze door het bos "Stazerwald" heen kwam te lopen. Ook
toen al (1906) waren er milieu activisten. Deze milieu discussie heeft behoorlijk lang geduurd
waardoor het stuk vanaf St. Moritz niet het eerste deel van de lijn was dat voltooid
werd.
Na de tunnel gaat de rit langs de hellingen onder de bosrand naar Pontresina.
Dit stuk is heel vlak en een ideale plek voor langlaufen maar niet een indrukwekkend stuk
spoor. Voor Pontresina kom je nog langs het station "Muottas Muragl". Van hier
vertrekt een kabeltrein naar een uitzichtpunt hoog boven de vlakte. Vanaf hier kun je
mooi langs de helling wandelen naar een stoeltjeslift of zelfs helemaal naar
Pontresina.
|
|
|
Voor een virtuele treinreis start hier op
Google streetview.
|
Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op
admin.geo.ch.
|
Terug naar de introductie pagina.
|