Na het verlaten van het Puschlav dal komt de trein aan in de stad Tirano. Hij
rijdt de stad binnen door de straten als een tram, om voor het laatste deel van
de reis nog een stukje, tussen de huizen door, over een eigen baan te rijden.
Deze
passage door de straten eindigt naast de grote kerk, de "Madonna di
Tirano". De foto hiernaast toont een trein die vanaf het station komt in de
richting van Zwitserland. Gezien vanaf de linkerkant van de kerk liepen de
sporen vroeger naar links en ging de reis ook het laatste deel door de straten
naar het oude station. Nu is er voor het drukste deel een eigen baan gemaakt
zodat de trein geen last meer heeft van het drukke autoverkeer. Het station is
het eindstation van de Bernina Bahn. Hier bevindt zich ook de Italiaanse Douane,
reeds een aantal kilometers in Italië maar dit is de enige stop op Italiaans
grondgebied. Alle goederenwagons worden afgekoppeld en op een rangeerspoor
gezet. De vracht, die voornamelijk uit hout bestaat, wordt hier overgeladen op
vrachtauto's. Zie ook de pagina over het vrachtvervoer. De passagiers kunnen de reis voortzetten met de
Italiaanse spoorwegen, ( FS ), die hun eindstation naast dat van de Bernina Bahn
hebben. Zij brengen je verder in de richting van Como. Een wandeling door het
oude stadje is beslist de moeite waard. Vergeet niet dat men hier siësta houdt,
dus tussen de middag is alles een paar uur gesloten. Elke donderdag is er een
kleine markt. Ook de grote kerk, Madonna di Tirano, is een bezoek waard.
Verschillende restaurants bieden een goede mogelijkheid om een lunch of meer te
genieten. Vaak staan ze zelfs de treingasten al op de stoep op te wachten.
|
Voor een virtuele treinreis start hier op
Google streetview.
|
Voor de kadastrale kaart van het station klik hier op
admin.geo.ch.
|
Terug naar de introductie pagina.
|