Planning en ontwerp fasen voor de bouw van het project "Gotthard Bahn" van regio Midden Nederland.

Eerst het idee.
Uw webmaster had al enige jaren een wens om, zodra de mogelijkheid zich zou voordoen, een stuk van de Gotthard Nordrampe in model na te bouwen. Nog geen idee in welke vorm en hoe uitgebreid. Begin 2013 kwam er groen licht voor zo'n project. De samenstelling van de club veranderde en er moest een nieuw project komen om nieuw leven in de club te brengen en om nieuwe leden aan te trekken. Met de aankondiging van dit nieuwe project waren er al meteen nieuwe aanmeldingen dus dat liep goed.

Nu het hoe van een nieuwe baan.

Hierboven een oude afbeelding van het sporen verloop samen met de hoofdwegen en rivieren in de omgeving Wassen. Aan de rechterzijde (lage kant) ziet u nog station Gurtnellen en komt de trein vanuit Erstfeld, aan de linker zijde gaat hij verder naar Göschenen. In deze vorm gaat het niet helemaal passen in onze ruimte omdat de Wattingerkeertunnel (links) te ver naar voren komt dan wel de Leggisteinkeertunnel (midden) te ver naar achteren. Het is dus nodig om het deel aan de linker zijde iets te draaien. Zie hieronder voor een bewerkte versie die meer overeen komt met onze mogelijkheden.

 
Het pakket van wensen en mogelijkheden.

Bij het starten van dit project was de eerste grootheid de beschikbare ruimte. Hoe kunnen we de ruimte het beste indelen zodat er plaats is voor zowel onze Bernina Bahn, de nieuwe Gotthard Bahn, werkplekken en een zithoek.
Als tweede de vraag wat voor treinen verloop wil je creëren. We willen er ook een station bij dat de mogelijkheid geeft om personen treinen van redelijke lengte te laten stoppoen. Maar wat is er aan de Gotthard aan stations?
Eigenlijk is Gurtnellen niet echt geschikt maar Erstfeld en Göschenen zijn veel te groot om in model na te bouwen. Dan blijft er alleen een fantasie station over, gesitueerd aan de lage kant van onze baan. Johan kwam met de naam Gurtfeld. Dit station kan dwars aan het einde van onze ruimte, haaks op de berghelling en haaks op de Bernina Bahn. We hebben een kleine 7 meter tot onze beschikking dus dat moet lukken. Toen kwam de wens om daar een combinatie te maken van normaalspoor en smalspoor. En dus geschiedde (na enige ontwerp rondes). Onze Bernina Bahn heeft al een uitgang om daar mee aan andere delen van de club te koppelen dus daar gaan we gebruik van maken om naar Gurtfeld uit te rijden. Ons Gotthard station wordt dus ook aangedaan door de RhB.

Hoofdstation.

We gingen er in eerste instantie vanuit dat we het station van de oude H0 baan van De Wijkse Modelspoorders konden hergebruiken en hebben hierop de eerste tekeningen gebaseerd. Ook willen we het stoom depot van de oude H0 baan terug laten komen in het nieuwe ontwerp.
Zie hiernaast voor het eerste ontwerp van het stationsdeel.
Nu, op aanraden van diverse leden van De Wijkse Modelspoorders, hebben we deze plannen laten varen en beginnen we met een nieuw plan, naar eigen idee.

Schaduwstations.

Toen kwamen er vragen als hoeveel schaduw stations willen we en waar moeten die komen.
In eerste instantie was het idee om aan het einde van het station rond te gaan rijden en dus weer in het station terug te komen. Dit leek toch niet zo'n leuk idee dus die lus moest weggewerkt worden. Dat kan naar achteren of naar beneden. Beide opties zijn uitgewerkt en uiteindelijk hebben we gekozen om naar beneden te gaan omdat dit de meeste ruimte bied om treinen op te stellen. Bovenaan het bergtraject moet ook een schaduw station komen. Daarvoor moeten we eerst een stuk naar beneden omdat we anders in de knoop komen met de sporen van het bergtraject. Daarvoor moeten we dus een spiraal bouwen van meerdere lagen. Dan gingen er nog stemmen op om onderaan het bergtraject nog een schaduw station te maken. Ten eerste omdat we bij de Bernina Bahn nu langzamerhand meer treinen krijgen dan we kwijt kunnen op de baan en die situatie willen we nu vanaf het begin vermeiden. Anderzijds omdat we dan met alleen het bergtraject naar een beurs zouden kunnen gaan. Later zijn deze plannen wat bijgesteld, als we de spiraal aan de hoge zijde van de baan wat langer maken kunnen we weer op het laagste niveau van het bergtraject uitkomen en dan kunnen we het schaduw station van beide zijden benaderen. We moeten nog even kijken hoe we zo'n spiraal het beste demontabel en transportabel kunnen maken maar dat komt later wel aan de orde.


Planning van de opbouw.

We hebben het plan om eerst het station te bouwen zodat daar weer gereden kan worden. Dit is een grote wens van meerdere leden. Dus hebben we de bouw in meerdere fasen opgesplitst.
Onderaan beginnen is het thema, dus op het laagste punt. Het schaduwstation.
Zoals al eerder aangegeven hebben we meerdere tekeningen gemaakt om verschillende ideeën uit te werken. De hier als eerste getoonde tekeningen zijn één van die varianten, de daadwerkelijke uitvoering wordt toch anders en is hieronder als optie 2 weergegeven.

Eerste planning, fase 1, is een dubbel schaduw station onder het hoofdstation Gurtfeld. Van links (licht blauw) zowel als van rechts (donker blauw) is hier een schaduw station, in elkaar gevlochten.

Fase 2, het station met een eerste stuk van het bergtraject. Gebaseerd op de eerste tekening van het schaduw station heeft het station hier 1 uitgang aan de rechterzijde en 2 uitgangen aan de linker zijde, 1 voor het berg traject en 1 voor het schaduw station. Aan de rechter zijde is een depot gepland met zowel normaalspoor als smalspoor. De rode lijnen geven het smalspoor gedeelte aan, het rood gestippelde is 3-rail, geschikt voor zowel normaalspoor als smalspoor. Een nadeel is hier dat, zolang het bergtraject nog niet klaar is, er slechts een klein deel van het station kan worden bereden.

Fase 3 is het aanbrengen van landschap en scenery.
Hier een mogelijke invulling.
Let hier op het vierkantje van 90 bij 90 links boven. Hier plannen we een optie om bij beurzen de baan anders op te kunnen stellen. Als we dit vervangen door een recht stuk kunnen we de baan ook rechtuit opstellen.


Optie 2.

We hebben, zoals boven al gezegd, onze plannen een paar keer aangepast om tot het beste ontwerp te komen waarbij de vorm van de onderbouw gelijk blijft.
Hieronder zijn onze definitieve plannen uitgewerkt.

Fase 1, aan de rechterkant komen we uit het station en gaan met een spiraal van 2 niveaus naar beneden naar het schaduwstation, hier is plaats voor zowel kortere personen treinen als lange goederen treinen. We kunnen hier treinen tot ongeveer 4 meter lengte kwijt. De 4 achterste sporen worden nog onderverdeeld in 2 blokken elk zodat er daar ook 2 kortere treinen achter elkaar kunnen staan. Vooraan is er ruimte om transport bakken van het systeem "train-safe" aan te sluiten.

Fase 2, het hoofdstation, 1 stap omhoog. Nu wordt aan de linker zijde het station uitgereden via het toekomstige bergtraject Via een omloopspoor met inhaal mogelijkheid komt de trein weer in het station terug. De inhaal mogelijkheid maakt afwisseling in treinen mogelijk. Deze optie zal niet veel meer gebruikt worden als het berg traject berijdbaar is.
Let hier ook op de rood getekende sporen, dat is onze H0m aftakking van de Bernina Bahn. Deze zal hier tevens aangesloten worden op het lok depot waarbij ook de draaischijf van 3-rail zal worden voorzien.
Aan de linker kant van het station bevind zich ook de Pfaffensprungtunnel waaromheen we een keerlus plannen voor smalspoor (grotendeels in de tunnel).

Fase 2, het hoofdstation, 1 stap omhoog. Extra t.o.v. hierboven is het H0m spoor in rood naar de Bernina Bahn en de keerlus. Plus de extra sporen, links onder, door de Pfaffensprungtunnel.

Fase 3, we bouwen verder en gaan richting de Gotthard.
Onderaan beginnen is ook hier de volgorde, eerst het schaduwstation nu je nog makkelijk overal bij kan.
Bovenaan is de Pfaffensprung keerlus getekend (onderaan de tekening hierboven). Deze heeft een uitgang die naar het schaduwstation gaat leiden dat we onder het bergtraject plannen. Het geheel is gepland zonder gelijkvloerse kruisingen. Rechts onderin gaan we verder omhoog de Gotthard op.
Het is nog lang niet zeker of we in eerste instantie al zo'n groot schaduw station gaan bouwen, best kans dat we een deel van de sporen eerst weglaten, anders wordt het veel te duur.

Op deze tekening ziet u de invulling van de gehele ruimte met zowel de Gotthard als de Bernina modules en ook nog eens aan elkaar gekoppeld.

Wordt vervolgd.....

Tekst: Hans Hosang,
Tekeningen: Johan Meijer.