Zoals in de planning beschreven gaat het opstarten van een nieuw project in een aantal stappen.
Nadat er beslist is hoe groot de baan word die we gaan bouwen is het zaak plaats te maken voor de nieuwe plannen.
We hebben besloten om een deel van de oude H0 baan voorlopig rijdend te houden om toch nog af en toe te kunnen rijden. We krijgen nu dus 2 plekken waar we bezig kunnen zijn, de Bernina modules, de nieuwe Gotthard modules.
Begin juli 2013 is de eerste "spade" is gestoken en de oude baan wordt gedemonteerd.

Hieronder een fotoverslag van onze vorderingen. Klik op de foto's voor een vergroting.
De nieuwste foto's bovenaan.

 

mei-2024:

De Pfaffensprung spiraal, Tunnelportalen van de kleine tunnel.

april-2024:

De Pfaffensprung spiraal, Studie hoe we het landschap zoveel mogelijk op de echte situatie kunnen laten lijken.

13-feb-2023:

De Pfaffensprung spiraal, Het hoogste punt is bereikt.

19-sep-2022:

De Pfaffensprung spiraal krijgt vorm.
Er is een derde spoor om later naar een tweede schaduwstation af te kunnen takken.
Deze loopt eromheen om gelijkvloerse kruisingen in de tunnel te voorkomen.

19-sep-2022:

Nieuwe huizen in Gurtfeld.
Allemaal nagebouwd vanaf foto's.
De meeste uit Erstfeld, behalve de linker, dat is het postkantoor uit Gurtnellen.

7-okt-2020:       We zijn begonnen met het aanbrengen van ballast rond de rails van de Gotthard modules.

 

29-sept-2020:       2020 wordt geplaagd door het Corona virus dus de voortgang is minimaal.
Hier boven een huis dat, aan de hand van zelf geschoten foto's in Erstfeld, thuis is nagebouwd.

 

24-feb-2020:

In 2020 is de hele lus aangesloten op terugmelders en in Koploper ingevoerd.
Nu kunnen we rondrijden.
Hier een film met een diesel stel omdat we nog geen bovenleiding hebben. ;-)

Binnen de normaalspoor lus is ook een keerlus voor smalspoor.

26-okt-2019:

Aan de linker kant van Gurtfeld zijn we al begonnen met het maken van huizen voor ons dorp.

30-mar-2019:

Tijdens onze jaarlijkse open dag was er drukte op het spoor.
Zowel H0 als H0m, het unieke van onze kijk op Zwitserland.

11-dec-2018:

Het vervolg van de helling naar het toekomstige bergtraject.

Hier komt de keertunnel "Pfaffensprung".

24-jan-2018:

Het hoofdstation "Gurtfeld".
Na de wisselstraat aan de linker kant gaan we de helling op naar het toekomstige bergtraject.
Hier ligt een combinatie van H0 en H0m rails.

12-jan-2018:

Het hoofdstation "Gurtfeld".
De wisselstraat aan de linker kant vordert gestaag.
Hier ligt een combinatie van H0 en H0m rails.
We willen hier een optie inbouwen om met H0m naar de locloods te rijden over 3-rail.

Het meest rechtse spoor, achteraan, zal doodlopend worden om zo meer rangeermogelijheid te hebben.

12-jan-2018:

Het hoofdstation "Gurtfeld".
Een deel wordt klaar gemaakt om opgeklept te worden.
Zo kunnen we gemakkelijk de bedrading aanleggen van deze module.

4-jul-2017:

Weer een sprong in de tijd omdat we zijn verhuist, nu van Hoogland naar Kortenhoef.

De spiraal eindigt nu in een wisselstraat die de ingang van ons hoofdstation "Gurtfeld" vormt.

7-Juli-2015:

Een sprong in de tijd doordat we zijn verhuist van Wijk bij Duurstede naar Hoogland.

De spiraal van en naar het schaduwstation neemt vorm aan.
Hans is begonnen met het aanleggen van tunnel bovenleiding omdat de hoogte in de spiraal te laag is voor sommige locomotieven en anders de pantograaf zou beschadigen.
Voor de bovenleiding gebruik ik 2,5 mm2 elektriciteitsdraad omdat dit een mooie stevige constructie geeft.
De railspiraal is opgebouwd uit halve cirkels van 9mm multiplex, gesteund door 6mm draadeind.

9-Dec-2014:
Rails leggen in het schaduwstation.
Fred en Marcel zijn druk bezig met rails en bak overgangen.

7-Okt-2014:
Het monteren van de wisselaandrijvingen is gelukt.
Hieronder een paar foto's die laten zien hoe wij de "aandrijving op afstand" hebben aangelegd.
Eerst de bedding met daarin de insnijdingen voor de afstandbediening. Daarnaast alle wissels en aandrijvingen gemonteerd.

De koppeling tussen de aandrijving en de wissel is een staaldraad die door een plastic buis loopt, als je die buis aan het begin en einde vast lijmt kan de buis in een bocht worden gelegd zonder dat de staaldraad weg kan. Je moet alleen de bocht flauw houden anders gaat hij stroef lopen. Deze techniek wordt veel toegepast in de vliegtuigmodelbouw voor de bediening van staartroer en hoogteroer.
Het witte hulpstukje is om de aandrijving makkelijker te kunnen vervangen / onderhouden als de module straks dichtgebouwd is. Hij kan er nu onder geschoven worden en met slechts 1 schroefje worden vastgezet. Hij zit dan altijd precies op dezelfde plek.

9-Sept-2014:
Aan de rechterzijde zijn we met de spiraal van / naar het schaduwstation bezig.
We dachten dat er plaats was voor 3 wissels in deze module maar er passen er wel 5 in, dat komt goed uit. Hieronder is te zien hoe we denken dat de wisselmotoren geplaatst kunnen worden zodanig dat ze altijd bereikbaar blijven. De wissels worden toch aangedreven via een flexibele draad die door een buis loopt dus de motoren hoeven er niet per sé naast of onder te liggen.

9-Sept-2014
Mangat eruit gezaagd en het is een mooi rondje met nog plaats voor de wisselmotoren.
Binnenbocht maat 108cm en buitenbocht maat 120cm hart op hart.

9-Sept-2014:
Aan de linker kant van de baan zijn inmiddels weer 2 modules aangekoppeld.
We zijn de bocht om en je kunt al zien dat het landschap hier hoger wordt.

13-Mei-2014:
De laatste module bij de achterwand is er. Nu is de vorm van de baan goed zichtbaar.
Op de 2 achterste modules komt de lokloods met daaronder de spiraal van / naar het schaduwstation.

21-Apr-2014:
Fred heeft op de juiste hoogte een "lat" aan de muur gemaakt waar we de modules op kunnen zetten.
Hierdoor hebben we aan de achterzijde geen poten meer onder de modules nodig.
Ook staat alles nu dichter tegen de muur zodat we meer loopruimte hebben.

12-Apr-2014:
De montage van de modules onderling is opgestart. Hier een paar foto's van onze keuze.
We boren een bus in de zijwand van elke module.
Daar doorheen komt een bout die Frans op de draaibank precies op maat heeft gemaakt en die dus tevens paspen is.
Op deze manier kunnen we in één klap de modules verbinden en uitlijnen.

29-Okt-2013:
We zijn inmiddels aan de derde module aan het bouwen. Hier Peter en Theo aan het werk.

8-Okt-2013:
De constructie van de poten, die kunnen we er nu direct insteken zoals dat ook in andere regio's wordt gedaan. Dat scheelt een hoop schroefwerk.

8-Okt-2013:
Fred, Rene en Theo trots dat de eerste module is gebouwd en de plaat voor de rails van het schaduwstation zit er al in.

4-Okt-2013:
Het hout voor de eerste modules is gehaald, gezaagd en gesorteerd op module klaar gezet in onze kelder.
6-Okt-2013:
Het is gelukt om de zaagtafel te repareren dus gelijk gebruik van gemaakt om de poten en diverse balkjes en plaatjes te zagen om de modules in elkaar te kunnen zetten.

Terug naar de introductie pagina.